Mechanika samochodowa - kwestie zawieszenia

Dodane: 17-05-2016 12:45
Mechanika samochodowa - kwestie zawieszenia zestaw wahaczy sklep

Wahacz - definicja

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz


Sprowadzanie części samochodowych do nowych samochodów

Zanim podejmiemy się wymiany starych lub zepsutych części samochodu musimy zastanowić się, czy taka wymiana rzeczywiście będzie dla nas opłacalna. W niektórych przypadkach może się, bowiem okazać, że bardziej opłacało będzie się nam kupno nowego samochodu niż ponoszenie wszystkich kosztów naprawy zepsutego auta. Dlatego mechanik samochodowy powinien przedstawić nam wstępny kosztorys naprawy samochodu zanim przystąpi do wykonywania swoich prac. Czasami będzie musiał sprowadzać części do nowych samochodów, kupionych za granicą, co może generować dodatkowe koszty i dlatego wydaje się być bardzo drogie. Jednak może się okazać, że bardziej problematyczne będzie sprowadzenie części do starych samochodów.


Zawieszenie - warto wiedzieć

Zawieszenie pojazdu ? zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:

elementy prowadzące koło ? odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia ? np. wahacz, drążek poprzeczny (np. drążek Panharda) lub wzdłużny,
elementy resorujące (np. resor piórowy lub sprężyna śrubowa),
elementy tłumiące (amortyzator).
Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na:

zależne ? ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np. sztywny most na resorach piórowych),
niezależne ? ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np. kolumna MacPhersona),
półzależne ? ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np. zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawieszenie_pojazdu